Ergoterapeut til DemensHjørnets træningsforløb for borgere med Mild og Cognitive impairment.

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Om jobbet:

Vil du være med til at opstarte og drive et nyt projekt målrettet borgere med Mild Cognitive Impairment (MCI) og deres pårørende? Så kan du være vores nye kollega, der skal have særligt fokus på styrkelse af indsatsen for borgere med MCI gennem kognitive træningsforløb. 

Projektperioden forventes at køre frem til juni 2028.

DemensHjørnet har fået en unik mulighed for at afprøve målrettede forløb for borgere med MCI og deres pårørende som led i tidlig opsporing og forebyggelse af demens. Videnskabelige forsøg viser, at fysisk og kognitiv træning til borgere med MCI kan nedsætte risikoen for at udvikle demens. Formålet med indsatsen og kernen i denne stilling er at uddanne borgere til at leve med MCI via mestringsstrategier og aktiviteter, der kan understøtte den enkeltes behov, samt udskyde en eventuel demensdiagnose.

Forløbene består af 16 ugers intensiv fysisk og kognitiv træning og kan finde sted i både dag- og aftentimer, hvilket betyder, at du er fleksibel i forhold til arbejdstider.

Som ergoterapeut varetager du den kognitive træning, som har til formål at stimulere borgernes mentale funktioner og styrke evnen til at lære, overføre strategier og håndtere hverdagen så selvstændigt som muligt.Træningen tager afsæt i borgernes ressourcer og består bl.a. af robotassisteret kognitiv træning og dualtask baserede øvelser på Wizefloor. Træningen foregår som udgangspunkt på hold men tilrettelægges ud fra borgernes individuelle ønsker, behov og mål. Som ergoterapeut arbejder du derfor ud fra en undersøgende, analyserende og anerkendende tilgang for at finde frem til, hvad der skaber størst værdi og effekt for den enkelte. Hertil bruger du f.eks. redskaber som COPM, FSlll, MoCA og WHO5 trivsels index.

Indsatsen koordinerer du i samarbejde med borgere og eventuelt deres pårørende samt kollegaerne i det tværfaglige team, som du bliver en del af. Som kontaktperson for et antal borgere samarbejder du ligeledes med andre aktører internt i kommunen samt eksterne aktører i f.eks. kultur- og idrætsforeninger samt frivilligforeninger i forhold til at støtte borgerne i at fastholde et sundt og aktivt liv efter forløbet i DemensHjørnet. 

I dagligdagen tilknyttes du DemensHjørnets træningsenhed, hvor du bliver en del af et tværfagligt team bestående af ergoterapeuter, fysioterapeuter og social- og sundhedsassistenter. Samtidig bliver du en del af et projektteam, der udgør 2-3 ergo-/fysioterapeuter med fokus på borgerforløb, en rådgiver til pårørendeforløb samt en tovholder, der har et særligt ansvar for udvikling af forløb og tilrettelæggelse af indsats og opgaver. 

Stillingen er på 37 timer eller efter aftale og er en tidsbegrænset ansættelse.


Din profil:
Vi forventer, at du er uddannet ergoterapeut, og du

  • Har kendskab til og gerne erfaring indenfor demensområdet eller det neurologiske område
  • Er dygtig til relationsarbejde, både ift. borgere, pårørende og samarbejdspartnere
  • Finder motivation og inspiration i det praksisnære arbejde med borgerne
  • Formår at arbejde med individet i gruppen og de dynamikker det giver
  • Kan bringe den enkelte borges kompetencer i spil i en holdtræning og løbende graduere efter behov
  • Er engageret og selvstændig, og kan arbejde både individuelt og i et team
  • Kan planlægge og holde overblik med respekt for de samlede opgaver 
  • Er god til at kommunikere både mundtligt og skriftligt
  • Kan rumme at borgere er forskellige og har meget forskellige opfattelser af det gode liv
  • Kan navigere i uforudsigelighed, og følge borgernes initiativer og samtidig vise vej, hvor det er nødvendigt
  • Kan arbejde struktureret og opsamle erfaringer med henblik på at udvikle og opnå størst mulig kvalitet og effekt i indsatsen
  • Står stærkt i din monofaglighed og bidrager aktivt til en tværfaglig helhedsorienteret indsats 
  • Kan arbejde hverdagsrehabiliterende, se muligheder og inddrage borgernes omgivelser i løsningerne 
  • Er fortrolig med teknologi og har interesse i at inddrage velfærdsteknologiske løsninger i træningen med borgerne
  • Kan dokumentere fagligt og koncist. Det er en fordel at have erfaring med journalsystemet CURA
  • Kan reflektere over egen og andres praksis, give og modtage konstruktiv feedback
  • Evner at balancere høj faglighed og professionalitet sammen med humor, nysgerrighed og ydmyghed overfor såvel borgeres som kollegaers perspektiver
  • Kan give tydeligt følgeskab til ledelse og kollegaer Kan se dig selv i Sundhed og Omsorgs ledetråde og Aarhus Kommunes sundhedspolitik

     

Derfor skal du vælge os:
Du bliver en del af et stærkt fagligt og udviklingsorienteret team, der prioriterer fællesskabet, ser forskelligheder som en styrke, og prioriterer ledelsesmæssig opbakning og nærvær. 

Vi arbejder for at skabe sammenhængende forløb for borgerne, hvilket betyder, at vi har mange forskellige samarbejdspartnere, som vi lærer af og med og som medvirker til at gøre arbejdet udviklende og interessant. Vi insisterer på en lærende tilgang, hvor der er plads til at prøve sig frem. Vi ved, at opfattelsen af et godt liv kan være forskelligt fra person til person, derfor øver vi os hele tiden på at ’at banke på’ med vores faglighed og ikke antage at vi ved, før vi har undersøgt. Dette gælder også i vores møde med hinanden. Vi er en arbejdsplads med fokus på godt arbejdsmiljø, som vi alle tager del i og hvor vi prioriterer deltagelse i interne og eksterne faglige udviklingsrum. Vi tilbyder et uhøjtideligt miljø med et godt kollegialt sammenhold.
 

Om afdelingen:
DemensHjørnet er organisatorisk forankret i Sundhed og Forebyggelse, Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune. DemensHjørnet er et hus for alle aarhusianere, der gerne vil vide mere om demens. Vi er Aarhus Kommunes kraftcenter i forebyggelsesarbejdet på demensområdet, hvor målet er at understøtte den enkelte borger og de pårørende i at klare livet med demens mest muligt selvstændigt – ”Vi holder borgerne væk”, men går samtidig ved siden af – ”Vi er sammen med borgerne”, for at understøtte og initiere kontakt ud fra grundprincippet om ”Rette hjælp til rette tid” og et sammenhængende forløb.

Vi er et hus med liv alle ugens hverdage, som er bygget op omkring en rådgivningsenhed, en træningsenhed og en uddannelsesenhed for pårørende. Den fælles mission er forebyggelse og tidlig indsats fra mistanke om sygdom eller diagnose. For de pårørende rummer indsatsen imidlertid også det lange perspektiv, hvor indsatsen følger den demensramtes sygdomsudvikling fra tidlig til sen fase og palliation. Læs mere om DemensHjørnet på vores hjemmeside https://demenshjoernet.aarhus.dk

Løn og ansættelsesvilkår:
Stillingen ønskes tiltrådt 1. december 2023
Løn og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og efter konkret forhandling med den forhandlingsberettigede faglige organisation.
  
Ugentligt timetal:  37 timer eller efter aftale.


Hvis du vil vide mere:
Yderligere oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til afdelingsleder Tina Normann Andersen på tlf. 4023 1096 og/eller tan@aarhus.dk og projektleder Linn Wittendorff på tlf. 4185 8761 og/eller lwl@aarhus.dk 


Ansøgning
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.
 
Ansøgningsfristen er den 15. oktober 2023.

Vi forventer at afvikle jobsamtaler den 25. oktober 2023

I Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg har vi en generel politik om, at der ved ansættelser indhentes referencer og evt. straffeattest. Du må derfor forvente at blive anmodet herom, hvis vi tilbyder dig stillingen.


  
Om Sundhed og Omsorg og Aarhus Kommune: 
Aarhus Kommune betragter mangfoldighed som en ressource og opfordrer derfor alle - uanset alder, køn, handicap, livsstil, religion eller etnisk tilhørsforhold - til at ansøge stillingen.

Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads. 28.000 professionelle og passionerede kollegaer arbejder hver dag for, at vi er en god by for alle. Som ansat i Aarhus Kommune gør du visioner til virkelighed og skaber udvikling, fællesskab og trivsel. Her er der respekt for faglighed, plads til mangfoldighed og mulighed for udfoldelse. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!

 
Leder- og medarbejderroller
Via linket nedenfor finder du de fælles Leder- og medarbejderroller i Aarhus Kommune:
https://aarhus.dk/job/den-attraktive-arbejdsplads/

De fælles leder- og medarbejderroller giver et blik på de forventninger, der stilles til dig, når du som leder eller medarbejder i Aarhus Kommune skal løse den fælles kerneopgave. Ved at synliggøre de forventninger, der stilles – om du er leder eller medarbejder – håber vi på, at vi sammen kan fastholde et godt arbejdsmiljø, en attraktiv arbejdsplads og en kultur med troværdighed, respekt og engagement
 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Aarhus Kommune, Ceres Allé 13, 8000 Aarhus C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 15-10-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5915085

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet