Handicapområdet for unge 15-29 år på Ungecenter Rådgivning og Visitation søger en afdelingskoordinator til udrulning af den relationelle og helhedsorienterede tilgang ”Tættere på de unge”

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vi udruller nu den relationelt baserede tilgang ”Tættere på de unge” til hele handicapområdet for unge 15-29 år (myndighed) i Aarhus Kommune og derfor opnormerer vi på vores handicapområde. Vi søger en afdelingskoordinator til den ene af to afdelinger på vores handicapområde. 

På baggrund af de mange gode erfaringer i Aarhus Kommune med relationelle metoder på handicapområdet og med omsætning af sverigesmodellen til handicapområdet i ”Tættere på familien” og ”Tættere på de unge” skal vi nu i gang med en spændende udviklingsproces, hvor ”Tættere på unge” skal udbredes til alle unge med handicap og funktionsnedsættelser 15-29 år. Det drejer sig samlet set om ca. 1300 unge. 

Kernen i arbejdet som myndighedsrådgiver i ”Tættere på de unge” er - via relationsarbejde med tæt koordinering og samarbejde med den unge, familien, netværk og samarbejdspartnere - at skabe bæredygtige helhedsorienterede løsninger for den unge. Målet er at støtte de unge i at blive så selvhjulpne som muligt, og at alle unge får mulighed for at anvende deres evner bedst muligt og kommer i meningsfuld uddannelse og beskæftigelse.  Vi arbejder ud fra Aarhus-Kompasset som forståelsesramme. Med sigtet om ’mindre system, mere borger’, arbejder vi på at styrke vores fokus på netop dét, der har værdi for den unge og for samfundet, hvilket også vil være udgangspunktet for de faglige drøftelser.  

Vores handicapafdeling er organiseret i to afdelinger. Den ene afdeling har særligt fokus på autismespektrumforstyrrelser; den anden afdeling har særligt fokus på udviklingshæmning, senhjerneskade samt fysiske funktionsnedsættelser. Arbejdsopgaverne spænder bredt fra det forebyggende arbejde til komplicerede problemstillinger i forhold til støtte efter Serviceloven samt samskabelse af løsninger, som vedrører de unges uddannelse og beskæftigelse med andre fagligheder omkring den unge. 

 

Som afdelingskoordinator har du følgende rolle og opgaver: 

Vi søger en afdelingskoordinator til afdelingen, som har særligt fokus på udviklingshæmning, senhjerneskade samt fysiske funktionsnedsættelser. Som afdelingskoordinator refererer du til afdelingslederen i din egen afdeling og har som din primære opgave at bistå afdelingslederen i drift og udvikling af din afdeling og af hele handicapområdet - herunder implementering af mindset og arbejdsgange ifm. ”Tættere på de unge”. Derudover skal du sikre koordination mellem alle Ungecenter Rådgivning og Visitations afdelinger og med samarbejdspartnere i uddannelses- og beskæftigelsesområdet, så vi understøtter helhedsorienterede ungeforløb. 

Du bliver del af både handicapafdelingen og af centrets tværgående team af koordinatorer. 

Dine opgaver:

  • at sætte faglig retning i det daglige arbejde i afdelingen i samarbejde med afdelingslederen
  • ansvar for og kompetence til at træffe beslutninger, der vedrører det faglige indhold i opgaveløsningen på handicapområdet
  • kvalitetssikring af afdelingens arbejde, bl.a. forestå sagsmøder, sagsgennemgange, ledelsestilsyn, udarbejdelse af procedurer mv. 
  • har ansvar for at både sikre og understøtte et tværgående perspektiv på centrets unge, at binde afdelingerne sammen på tværs og understøtte det tværfaglige arbejde på centret
  • at være rollemodel ift. den tværfaglige, helhedsorienterede og løsningsfokuserede tilgang til de unge
  • give faglig sparring, individuelt og i afdelingen 
  • undervise og gå forrest ift. nye procedurer og arbejdsgange samt løsningsfokuserede tilgange, SOS mv.
  • at processtyre eller understøtte processer, både faglige og i personalegruppen: f.eks. udviklingstiltag, implementering af tiltag både faglige, økonomiske og mere strategiske
  • at bistå med løbende udvikling og dialog med aktørerne på udførerområdet og de øvrige centre i UJU

Din profil som koordinator:

  • du skal kunne indgå i et parløb med afdelingens leder og understøtte denne i sin opgave med at lede drift, økonomi og udvikling i afdelingen – særligt implementering af tilgange og metoder ifm. ”Tættere på de unge”
  • du skal have et særdeles godt blik for helheder og sammenhænge i opgaver og imellem afdelinger samt et godt organisatorisk blik. 
  • du skal kunne indgå i tæt samarbejde og koordination med de øvrige koordinatorer i afdelingen og de øvrige koordinatorer på Ungecenter Rådgivning og Visitation
  • du skal have en stærk faglighed, men vi forventer ikke, at du er faglig ekspert i alle afdelingens forhold og bevillingsområder. Du skal give kunne give sparring og bidrage med nye perspektiver og løsningsmuligheder i afdelingens sager og sætte vores dygtige rådgiveres viden i spil
  • du skal kunne agere meget selvstændigt og selv kunne identificere, hvor der er potentiale for udvikling eller forbedring og præsentere mulige løsninger på disse
  • du skal have stærke relationelle kompetencer, så du understøtter opgaven med at sikre det bedste samarbejde omkring borgeren, med kolleger og styrker det tværfaglige mindset i organisationen.
  • du skal være en dygtig facilitatator, være løsningsfokuseret og kunne se veje og muligheder, både for borgerne og for kolleger og i organisationen
  • du skal kunne beskrive, igangsætte og køre processer i afdelingen og på tværs, f.eks. ift ændring af tilgange, metoder, arbejdsgange, ny lovgivning el.a.
  • der vil derudover være en del ad hoc-opgaver i funktionen

 

Vi tilbyder: 

  • En arbejdsplads med de unge borgere i fokus 
  • En udviklingsorienteret arbejdsplads med et stærkt fagligt miljø  
  • En arbejdsplads med stor fleksibilitet og hvor du får mulighed for at præge dagligdagen 
  • Gode og dygtige kollegaer med mange forskellige vidensområder 
  • En arbejdsplads, hvor vi vægter trivsel og godt humør 
  • Supervision 

 

Løn og ansættelsesforhold 

Løn forhandles efter gældende overenskomst. Endelig lønfastsættelse sker efter forhandling med den forhandlingsberettigede faglige organisation på baggrund af kvalifikationer. 

Der er mulighed for ansættelse på både fuld- og deltid 

Arbejdspladsen er i Værkmestergade 3, 8000 Aarhus. 

 

Hvis du vil vide mere:  

Du er velkommen til at rette henvendelse til afdelingsleder Rikke Wonsyld på tlf. nr.:  24 59 45 67 

Ansøgning
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.

Ansøgningsfrist: d. 18. marts 2024

Samtaler forventes afholdt:  d. 20. marts 2024

Ungecenter Rådgivning og Visitation

Ungecenter Rådgivning og Visitation er det sociale myndighedscenter for unge. Centret vejleder og hjælper borgere med handicap, psykisk sygdom og i socialt udsatte positioner via visitation til indsatser efter Serviceloven, Barnets Lov samt Lov om Bekæmpelse af Ungdomskriminalitet.

Fakta om Ungecenter Rådgivning og Visitation

  • Der er ca. 3.700 borgere i alderen 15-29 år, som har en aktiv sag i Ungecenter Rådgivning og Visitation
  • Der er ca. 140 medarbejdere og 6 afdelingsledere på centret
  • Centret forvalter et budget på lige under 1 mia. kr. 

Ungecenter Rådgivning og Visitation er ét af fem Ungecentre i Driftsområdet Unge, Job og Uddannelse.

Du træder ind i Driftsområdet Unge, Job og Uddannelse

Driftsområdet Unge, Job og Uddannelse (UJU) har ansvaret for de sociale-, uddannelses- og beskæftigelsesrettede indsatser for unge i alderen 15-29 år samt boligsociale og kriminalitetsforebyggende indsatser. Driftsområdet består af fem Ungecentre og indeholder både myndighedsområdet og udførertilbud.

UJU blev etableret i 2019 med det overordnede mål at samle ungeområdet for at sikre gode overgange omkring det 18. år og bedre sammenhæng på tværs af uddannelse, beskæftigelse og sociale indsatser, hvorigennem Aarhus Kommune løfter sit ansvar for Den Kommunale Ungeindsats (KUI). 

UJU skal levere en sammenhængende indsats til de unge, der kan bane vejen til det gode ungeliv tættest muligt på det almene med egen bolig, job, uddannelse og positive fællesskaber. Det kræver såvel stærke faglige centre indenfor hvert sit felt samt sammenhængskraft på tværs af Driftsområdet. 

 Ungeområdet skal ligeledes være bannerfører for udviklingen af indsatser særligt målrettet unge og altid anlægge et ungeperspektiv. UJU skal således via stærke faglige miljøer sikre drift og udvikling/tilpasning af indsatser, så de matcher de unges drømme, udfordringer og behov nu og i fremtiden. 
 

 
  
Om Aarhus Kommune
Aarhus Kommune er Jyllands største arbejdsplads, hvor 28.000 professionelle og passionerede kollegaer hver dag arbejder for at gøre visioner til virkelighed og skabe værdi for borgere og samfundet omkring os. Vi er en arbejdsplads, der vægter faglighed og samarbejde højt og vi tror på, at vores forskelligheder er med til at gøre Aarhus for en god by for alle.    

Sammen arbejder vi for en bæredygtig og inkluderende by, hvor både ansatte, borgere, virksomheder og naturen kan trives og blomstre. Vi har ambitioner for byen – og for dig. Kom og vær med!

 

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aarhus Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Aarhus Kommune, Værkmestergade 3, 8000 Aarhus C

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-03-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6002572

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet