BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vil du være med til at videreudvikle et landsdækkende sekretariat, som er en vigtig brik i indsatsen for at få kriminalitetstruede unge på ret køl? Er du samtidig en dygtig jurist med interesse for nævnsbetjening og sagsbehandling i komplekse sager med mange aktører? Så er du måske en af vores nye jurister i Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat i Aarhus.
Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelser i sager om børn og unge, som er mistænkt eller dømt for at have begået alvorlig eller personfarlig kriminalitet. Nævnet skal sikre en helhedsorienteret og målrettet kriminalitetsforebyggende indsats i forhold til den unge i form af både forbedringsforløb og straksreaktioner, som er af opdragende og så vidt muligt også genoprettende karakter.
Til Ungdomskriminalitetsnævnet er der knyttet et sekretariat. Sekretariatets hovedopgave er blandt andet at yde juridisk bistand til nævnets formandskab og nævnets øvrige medlemmer. Sekretariatet er organisatorisk forankret under Danmarks Domstole, men virker uafhængigt af domstolenes arbejde.
Du bliver en del af sekretariatet, hvor vi er 41 engagerede medarbejdere – en sekretariatschef og to vicesekretariatschefer, en chefkonsulent, fire specialkonsulenter, 18 fuldmægtige, 10 administrative kolleger og fem studentermedhjælpere. Tilsammen betjener vi Ungdomskriminalitetsnævnet i hele landet. Vi har kontorer i København, Næstved, Fredericia og i Aarhus, hvor du kommer til at høre til.
Du bliver en del af et juridisk miljø og kommer også til at arbejde tæt sammen med sekretariatets administrative medarbejdere og studenter. Vi er et godt team, og du kommer til at møde hjælpsomme kolleger. Du vil opleve, at vi alle – på trods af at vi har kontorer på fire forskellige adresser – videndeler med hinanden og samarbejder om at få opgaverne løst.
Du yder bistand til nævnet af høj kvalitet
Din vigtigste opgave er at betjene Ungdomskriminalitetsnævnet. Det betyder, at du løbende forbereder og kvalitetssikrer sagerne, som nævnet skal behandle, og at du under nævnsmøderne – som afholdes løbende i alle politikredse – bistår nævnet med at afvikle nævnsmødet og at skrive afgørelsen. En af dine opgaver i nævnsbetjeningen er bl.a. at samarbejde med forebyggelsesenhederne i politiet, kommunerne og ungekriminalforsorgen om at forberede og formidle nævnets afgørelser.
Ud over den løbende nævnsbetjening løser Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat en række opgaver, som knytter sig til nævnsbetjeningen. Alt afhængig af erfaring og kvalifikationer vil du derfor også skulle indgå i arbejdet med f.eks. at visitere nævnets sager, foretage kvalitetssikring af forhandlingsprotokoller og afgørelser, håndtere aktindsigtsanmodninger eller udfærdige juridiske notater og retningslinjer på særlige områder samt skrive årsberetning.
Du kan læse mere om Ungdomskriminalitetsnævnet og sekretariatet i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet samt på nævnets hjemmeside, www.ungdomskriminalitetsnaevnet.dk.
Du har pionerånd krydret med gode juridiske kompetencer
Vi forventer, at du er uddannet jurist, og at din faglighed og dine forvaltningsretlige kompetencer er i top. Du evner hurtigt at sætte dig ind i komplicerede sager og identificere relevante problemstillinger. Det kan være en fordel, at du har erfaring med nævnsbetjening, erfaring fra politi eller anklagemyndighed eller med klagesagsbehandling i sager om udsatte børn og unge el.lign.
Det er vigtigt, at du ønsker at virke på en landsdækkende arbejdsplads, der er etableret på flere adresser, og hvor fleksibilitet, kommunikation over afstande og rejseaktivitet er en del af den daglige opgaveløsning.
Du er som person kendetegnet ved at kunne koordinere, skabe overblik og arbejde struktureret og løsningsorienteret – også når det går stærkt. Du har mange forskellige samarbejdsflader, både internt og eksternt, og det kræver, at du er god til at skabe netværk og generelt trives med tværfagligt samarbejde, herunder løbende skriftlig og mundtlig dialog med samarbejdspartnerne, ligesom du trives med opgaver af praktisk karakter, som også er en del af arbejdet. Du er medspiller i et fagligt dygtigt team, hvor du aktivt byder ind, når der skal findes løsninger.
Du skriver og leverer skarpe produkter af høj kvalitet til tiden. Samtidig har du flair for og lyst til at bidrage til udvikling af gode processer og er i stand til at få dem til at fungere i praksis, ligesom du skal være omstillingsparat, når de ændrer sig i takt med udviklingen. Du trives med at arbejde i en organisation, der har stor politisk bevågenhed.
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingerne bliver besat i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Skatteministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist og Økonomforbund. Du bliver indplaceret som fuldmægtig eller som specialkonsulent alt afhængig af dine kvalifikationer og forudgående erfaring.
Der vil eventuelt være mulighed for at aftale et personligt tillæg afhængig af dine kvalifikationer og forudgående erfaring.
Din ansættelsesmyndighed vil være Domstolsstyrelsen, og dit ansættelsesområde vil være Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat med tjenestested i Aarhus. Det forventes dog, at du i nogle tilfælde også vil skulle deltage i møder og opgaver på de øvrige lokationer i hhv. København, Fredericia eller Næstved, ligesom der generelt må forventes en del rejseaktivitet i forbindelse med Ungdomskriminalitetsnævnets møder, hvorfor det vil være en stor fordel med et kørekort.
Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt til ”Hemmeligt” og opretholde din sikkerhedsgodkendelse gennem hele din ansættelse. Du kan læse mere om sikkerhedsundersøgelser her.
Stillingerne ønskes besat snarest muligt.
Kontakt og ansøgning
Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte vicesekretariatschef Jesper Faurholt på tlf. 4137 0962.
Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem. Du bliver guidet gennem processen, når du trykker på knappen ”Søg stillingen” på siden.
Ud over din ansøgning i rekrutteringssystemet bedes du vedhæfte CV, udtalelser og relevante eksamenspapirer (med karakterer) mv.
Vi skal have modtaget din ansøgning senest mandag den 27. november 2023. Vi forventer at holde samtaler i uge 48 og 49.
Vi opfordrer alle kvalificerede til at søge uanset køn, alder, religion eller etnisk tilhørsforhold.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Aarhus Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Domstolsstyrelsen, Åboulevarden, 8000 Aarhus C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 27-11-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5940382