BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Det Jyske Kunstakademi søger en rektor med indsigt i billedkunstens faglighed, der vil lede, udvikle og styrke landets næstældste billedkunstneriske uddannelsesinstitution på et afgørende tidspunkt i dens historie.
Om jobbet – ansvar og opgaver
Det Jyske Kunstakademi er en selvejende institution med driftsstøtte fra Kulturministeriet og Aarhus Kommune. Vi befinder os i en spændende tid, hvor en kommende flytning af akademiet fra de historiske rammer i Aarhus midtby til et nyt byggeri i Sydhavnen i Aarhus åbner muligheder for at videreudvikle akademiets profil med udgangspunkt i dets historie og tradition.
Som rektor er du drivkraften bag akademiets fortsatte strategiske udvikling som national og international billedkunstuddannelse på højeste faglige niveau. Du er daglig leder for akademiets medarbejdere og har ansvar for akademiets økonomi og er en aktiv repræsentant for akademiet udadtil.
Akademiets faglige ledelse og udvikling sker i samarbejde med akademiets lektorer, professor, fagråd og i dialog med de studerende. Det administrative ansvar varetages i samarbejde med en administrator og en studiesekretær, og du agerer udadtil som en tydelig repræsentant for akademiet.
Dine konkrete opgaver omfatter bl.a. at bidrage til rammesætningen for fag- og studieledelsen samt at sikre den daglige drift, udviklingsarbejdet, eksterne samarbejder og fundraising. Stillingen som rektor er et udadvendt job, hvor samarbejde såvel med akademiets ansatte som med kommune og erhvervslivet kræver sociale evner og gode kommunikative egenskaber.
Det Jyske Kunstakademis ledelse består ud over rektor af en ekstern bestyrelse, som du refererer til. Ansatte og studerende har indflydelse og medbestemmelse gennem poster i bestyrelsen, råd og udvalg, og du træder ind i en samarbejdskultur, hvor der er en åben og tillidsfuld dialog mellem ledelse, medarbejdere og studerende om den daglige drift og udvikling af uddannelsen.
Fokusområder de første år som rektor
- Videreudvikle og udbrede visionen for akademiet, gøre uddannelsen kendt og synlig, herunder definere en økonomisk ramme for det, der skaber stabilitet og retning
- Opretholde et trygt miljø for de kunststuderende, hvor du indgår i dialog med de kunststuderende og viser en interesse i deres arbejde og ambitioner
- Fundraising. At drive, udvikle og flytte en fagligt stærk og attraktiv kunstuddannelse kræver penge, og du har erfaring med at fundraise
- Styre flytningen fra Mejlgade til akademiets nye rammer i Sydhavnen, herunder indgå i de relevante dialoger om byggeriet
- Opbygge og videreudvikle akademiets samarbejder med andre kunstneriske miljøer og fagligheder i ind- og udland
Om dig
Du er dygtig til at begå dig relationelt og socialt – du har fornemmelse for situationen, personen og konteksten, og du begrunder dine beslutninger
Du er kommunikativ og skaber følgeskab – du er en stærk og tydelig formidler indadtil og udadtil, og du har mod på at optræde i den offentlige kunstfaglige debat
Du bevarer roen og overblikket. Du kan rumme andre menneskers perspektiver, og kan se en sag fra flere sider og har fokus på at lede gennemsigtige processer
Du er empatisk og tillidsvækkende – du kan balancere hårde og bløde værdier, og du er lyttende og nysgerrig samtidig med, at du motiverer til frihed under ansvar
Du er autentisk og synlig – du kommer rundt på akademiet og begår dig i kunstverdenens netværk i både formelle og uformelle sammenhænge, og du agerer troværdigt og loyalt på alle niveauer
Ambassadør og lobbyist – du er akademiets ansigt udadtil både i forhold til det politiske system (kommune og stat), men også i forhold til det professionelle kunstfelt.
Vores forventninger til dig
Vi forventer, at vores nye rektor i høj grad er med til at definere, præge og udvikle akademiet. Vi forestiller os derfor at du har:
- en kunstfaglig baggrund indenfor dansk, nordisk eller international samtidskunst samt viden om det det billedkunstneriske/kreative uddannelsesområde
- dokumenteret erfaring med vellykket fundraising
- ledelseserfaring, alternativt har du erfaring med at lede større projekter, processer og/eller tværgående samarbejder
- stærke mundtlige og skriftlige kompetencer på dansk/skandinavisk og engelsk
Derfor skal du vælge os
Stillingen er interessant for dig, der kan lede en kunstuddannelse ind i et nyt kapitel. Ikke bare i forhold til vores nye fysiske rammer men også i forhold til positionen som selvejende institution, hvilket rummer unikke muligheder i forhold til at skabe en dynamisk kunstuddannelse for fremtiden. Som selvejende institution modtager akademiet driftstilskud fra staten og Aarhus Kommune, som suppleres med midler fra private fonde og sponsorer.
Det Jyske Kunstakademi tilbyder en videregående 5-årig uddannelse i billedkunst, og vi har aktuelt 40 studerende og 12 deltidsansatte medarbejdere. Akademiet er en lille, levende organisation med en struktur og størrelse der gør, at der ikke er langt fra ledelse til studerende og akademiets forskellige medarbejdere, og vi er kendetegnet ved et stort fagligt og personligt engagement fra studerende og medarbejdere. Vi hjælper hinanden på tværs af fagligheder og årgange, og vi har en produktiv balance mellem frihed og ansvar, som vi gerne vil værne om. Akademiets læringsmiljø er udadvendt og nysgerrigt, og vi prioriterer undervisning på højt niveau og godt samarbejde med andre kunstneriske miljøer og fagligheder.
Læs mere om Det Jyske Kunstakademi på vores hjemmeside: https://djk.nu/om/profil
Løn og ansættelse
Stillingen er som udgangspunkt tidsbegrænset til fire år med mulighed for forlængelse i yderligere fire år.
Der er tale om en fuldtidsstilling indtil 2026, hvorefter aftalen kan forhandles til at overgå til f.eks. 60% eller 80 pct. af en fuldtidsstilling.
Lønnen forhandles individuelt med udgangspunkt i dine kvalifikationer.
Vi håber, du kan starte 1. august 2024.
Ansøgning
Du sender os din motiverede ansøgning indeholdende dine tanker og visioner for akademiet og kunstuddannelsen samt bilag senest den 9. juni 2024. Den 11. juni udvælger vi de kandidater, vi inviterer til samtale. Første samtalerunde afholdes den 19. juni. Der medvirker HR konsulent i ansættelsesprocessen, og der vil blive brugt personlighedstest og færdighedstest i forbindelse med rekrutteringsprocessen. Test inkl. tilbagemelding og referencer vil foregå mellem den 21.-25. juni. Anden samtalerunde afholdes den 26. juni.
Klik på ”Ansøg” nedenfor for at udfylde og sende din ansøgning. Alle felter med * skal udfyldes. Først når du har modtaget en kvittering pr. e-mail, har vi modtaget din ansøgning.
Center for Økonomi og Personale, Aarhus Kommune, assisterer bestyrelsen med rekrutteringsprocessen.
Hvis du vil vide mere
.. er du velkommen til at kontakte bestyrelsesforperson Katja Bjørn på telefon 4072 7059.
Vi ser mangfoldighed som en styrke. Vi opfordrer derfor alle uanset alder, køn, religion og nationalitet til at søge.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Aarhus Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Aarhus Kommune, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 09-06-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6048379