Østjyske initiativer skal bekæmpe slægtsbaseret kriminalitet

Profilbillede
dato

På baggrund af ny indsigt fra et igangværende forskningsprojekt iværksætter Aarhus Kommune og Østjyllands Politi i et tæt samarbejde tre konkrete initiativer, som er målrettet slægtsbaseret kriminalitet. Der er tale om en indsats mod kriminalitet, som går i arv fra generation til generation, hvor enkeltfamilier fylder massivt i både politiets sigtelsestal og de kommunale udgifter.

Manglende samarbejdsvilje med myndighederne, vidnetrusler, kriminalitet og en lang række sociale sager. Det er blot nogle af de elementer, der går i arv fra generation til generation i et bestemt miljø.

 

Der tegner sig et klart billede, som har fået kommunen og politiet til at iværksætte flere konkrete initiativer. Initiativerne skal blandt andet bryde fødekæden til den organiserede kriminalitet og forbedre den præventive indsats.

 

”Vi kan se, at der i nogle enkelte familier bliver begået regelmæssig kriminalitet, og at tendensen går i arv fra forældre til børn og fra ældre til yngre søskende. Der kan være tale om alvorlig kriminalitet, som bliver begået i et kriminelt miljø, og derfor er vi nu gået sammen med Aarhus Kommune om at gribe udfordringerne anderledes og mere præventivt an,” siger politiinspektør René Raffo, der er leder af Borger- og Forebyggelsescenteret hos Østjyllands Politi.

 

Der er tale om målrettede indsatser mod såkaldt slægtsbaseret kriminalitet, hvor initiativerne skal ramme de kriminelle grupper i et bestemt miljø.

 

”Det bekymrende er, at det er de samme få familier, der er overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne hos Østjyllands Politi, som også har mange sager hos os her i kommunen. Vi må erkende, at der er familier, som får massive indsatser, men hvor det ikke er lykkedes at få stoppet lillebrødre i at udvikle sig til at blive kriminelle storebrødre. Nu har vi fået en god mulighed for at samtænke og samstemme vores indsatser, så vi kan få knækket kurven – for børnenes skyld. Ingen fortjener at vokse op i en familie, hvor kriminalitet er en del af en normal hverdag,” siger rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune Anders Winnerskjold.

 

Tæt samarbejde og tidlig forebyggende indsats er centralt

De foreløbige analyser fra kommunen og politiet viser bekymrende tendenser til, at konflikter eksempelvis bliver løst eller forsøgt mæglet i kriminelle miljøer frem for i det officielle retssystem, og at vidner trues til stilhed eller til helt at trække deres anmeldelser til politiet tilbage.

 

Foruden store menneskelige og økonomiske konsekvenser for især ofrene, har kriminaliteten også stor betydning for de børn, som vokser op i familier, hvor den kriminelle adfærd går i arv. På baggrund af de igangsatte initiativer er ønsket desuden, at myndighederne også fremadrettet kan styrke sine fælles indsatser med en mere analytisk tilgang.

 

”Der er i høj grad brug for, at vi med en omfattende forebyggende indsats får brudt fødekæden til den organiserede kriminalitet, som vi i årevis i forvejen både har haft et stort operativt og efterforskningsmæssigt fokus på hos politiet,” siger politiinspektør René Raffo.

 

Kriminalpræventiv indsats bliver lagt om

Ud over myndighedernes fælles initiativer arbejder Aarhus Kommune selv med at styrke specialet inden for kriminalitetsforebyggelse.

 

Det sker blandt andet ved at samle de sociale og beskæftigelsesrettede indsatser på området og etablere én koordinerende indgang, der bliver samlet på Karen Blixens Boulevard i Gellerup. Her vil kommunens indsats blive placeret dør om dør med lokalpolitiet i Aarhus Vest og Familiecentret, der har myndighedsindsatsen for de 0-15-årige samt være helt tæt på målgruppen og det opsøgende arbejde.

 

”Vi har længe vidst, at der var flere bekymrende problemer, men nu har vi en konkret indsigt og nye muligheder for at agere på den viden. Det giver os et solidt afsæt for på tværs af myndighederne at kunne sætte mere effektivt ind for at få bekæmpet problemerne og få hjulpet børn og unge i retning af et godt voksenliv, inden de selv bliver kriminelle,” siger rådmand Anders Winnerskjold.

 

De tre fælles initiativer

 

Knæk Kurven:

Tidlig forebyggende indsats målrettet børn i alderen fra otte til 13 år. Er udarbejdet med inspiration fra Tyskland, hvor man med en datadrevet tilgang kan identificere familier tidligt og målrette en lang række indsatser som eksempelvis støtte i skolen, fritidsjob, behandlings- og sociale indsatser. Hvis ikke de pågældende personer vil samarbejde, er der også fokus på konsekvenser fra kommunal side – herunder anbringelse, økonomiske sanktioner eller lignende.

 

Top100:

Et fælles team af medarbejdere fra politiet og social- og beskæftigelsesområdet vil som noget nyt aftale koordinerede indsatser, hvor behovet er størst. Borgeren får mulighed for at få hjælp og støtte til at bryde med kriminalitet, men hjælpen kan også bestå af misbrugsbehandling, vredeshåndtering, flytning af bopæl samt uddannelses- og jobindsats. Borgeren forpligter sig til at fravælge kriminalitet, og hvis dette ikke overholdes, kan der blive tale om skærpede sanktioner i form af eksempelvis træk i økonomiske ydelser. Initiativet er udarbejdet med inspiration fra Holland, og en del af indsatsen er, at andre myndigheder kan involveres med afsæt i Bandepakke III initiativ 30.

 

Bandeexit:

Bandeexit er et allerede velfungerende tilbud til enkeltpersoner, som er en del af organiseret kriminalitet. Indsatsen bliver udvidet, så den også bliver målrettet personer i miljøet omkring den enkelte borger, så vedkommende på den måde ikke bliver isoleret ved at træde ud af kriminaliteten, men at hele familier kan hjælpes til flytning og et nyt liv. Indsatsen skal udvikles med inspiration fra udlandet, så den også bliver målrettet personer i miljøet omkring den slægtsbaserede kriminalitet.

 

Denne artikel er skrevet af Martin Johannes Madsen og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder Østjyllands Politi.
Kilde: Østjyllands Politi